Konsola w Gusanos 0.9
 

Wstęp

Wraz z nadejściem gusanos 0.9 w gusanos zmienia się wszystko, cały silnik został napisany od nowa, toteż nie ujżymy starej konsoli z 081. Poniżej przedstawiam liste komend i zmiennych z których będziemy korzystać.

Komendy gry

addbot
alias
connect
echo
exec
game
kick
map
rcon
rcon_password
rest
rnd_seed
say
screenshot
setaltgrchar
setchar
setconsolekey
setshiftchar
showchat
showmenu

Komendy ruchu

+p0_change, +p1_change
+p0_down, +p1_down
+p0_fire, +p1_fire
+p0_jump, +p1_jump
+p0_left, +p1_left
+p0_right, +p1_right
+p0_up, +p1_up

Zmienne

cl_showdebug
cl_showfps
cl_splitscreen
con_font
con_height
con_speed
host
net_check_crc
net_down_bpp
net_down_pps
net_register
net_server_desc
net_server_name
net_server_port
net_set_proxy
net_sim_lag
net_sim_loss
net_up_limit
p0_aim_accel, p1_aim_accel
p0_aim_friction, p1_aim_friction
p0_aim_speed, p1_aim_speed
p0_colour, p1_colour
p0_name, p1_name
p0_rope_adjust_speed, p1_rope_adjust_speed
p0_team, p1_team
p0_viewport_follow, p1_viewport_follow
sfx_listener_distance
sfx_output_mode
sfx_volume
sv_max_respawn_time
sv_max_weapons
sv_respawn_time
sv_ninjarope_pull_force
sv_ninjarope_shoot_speed
sv_ninjarope_start_distance
sv_team_play
sv_worm_acceleration
sv_worm_air_acceleration_factor
sv_worm_air_friction
sv_worm_bounce_limit
sv_worm_bounce_quotient
sv_worm_box_bottom
sv_worm_box_radius
sv_worm_box_top
sv_worm_disable_wall_hugging
sv_worm_friction
sv_worm_gravity
sv_worm_height
sv_worm_jump_force
sv_worm_max_climb
sv_worm_max_speed
sv_worm_weapon_height
sv_worm_width
vid_bitdepth
vid_clear_buffer
vid_dark_mode
vid_distoration_aa
vid_doubleres
vid_driver
vid_filter
vid_fullscreen
vid_hax_wormlight
vid_vsync

Komendy gry

addbot
Każde kolejne wpisanie tej komendy w konsoli dodaje jednego bota. Przykład:
addbot

alias
Przydatne w skracaniu komend, można także pod jednym aliasem ulokować kilka komend. Przykład:
alias qpa "connect 13.37.66.6" Po wpisaniu w konsoli alias qpa podłączymy się do hosta o podanym ip.
alias rzubr "host 1;map pokol2" Ten alias odrazu postawi serwer na mapie pokol2.

bind
Umożliwia danemu klawiszowi przypisanie danej komendy lub akcji. Przykład:
bind g +p0_fire
Po naćiśnięciu klawisza 'g' robal odda strzał.

connect
Komenda umożliwia podłączenie się do hosta w przypadku gdy chcemy grać w sieci/przez internet. Przykład:
connect 13.37.66.6

echo
Komenda wyświetla teksty które ukazują się tylko w konsoli. Przykład:
echo "nei ma pacha!1p0murzzz!11!"

exec
Wczytuje wszystkie dane z wywołanego przez nas pliku konfiguracyjnego. Przykład:
exec config.cfg

game
Komedna ułatwia życie przy zmienianiu modów. Należy podać nazwę katalogu w którym dany mod się znajduje. Mod uaktywni się dopiero po zmianie mapy. Przykład:
game 133

kick
Jeżeli zauważymy że któryś gracz jest za dobry można go wywalić z gry podając jego ksywkę (to może być także bot). Przy grze przez internet usuwać graczy może tylko host. Przykład:
kick Guth

map
Wybieramy sobie mapkę do gry spośród map które znajdują się w katalogu "maps". Przykład:
map pokol2

rcon
Robi się... Przykład:
rcon

rcon_password
Robi się... Przykład:
rcon_password

rest
Robi się... Przykład:
rest

rnd_seed
Robi się... Przykład:
rnd_seed

say
Umożliwia porozumiewanie się poprzez konsolę, warto pamiętać aby tekst który ma być wyświetlony ująć w cudzysłów. Aby napisać tekst na kolorowo przed słowem wciskamy ctrl+k, po czym wpisujemu numer koloru który jest liczbą dwócyfrową [od 01 do 09], a po tym jakiś tekst Przykład:
say "[CTRL+K]02Jerac, i znowu przegrałeś, jaka szkoda!11"

screenshot
Zapisuje skrina w formacie .png w katalogu screenshots. Przydład:
screenshot

setaltgrchar
Robi się... Przykład:
setaltgrchar

setchar
Robi się.... Przykład:
setchar

setconsolekey
Umożliwia zmiane klawisza odpalającego konsolę. Przykład:
serconsolekey ~

setshiftchar
Robi się... Przykład:
setshiftchar

showchat
Wywołuje okno dzięki któremu można prowadzić rozmowy. To samo co say tyle że nie trzeba przed wiadomością wpisywać say i nie trzeba wchodzić do konsoli. Przykład:
showchat

showmenu
Wywyłuje menu. Przykład:
showmenu

Komendy ruchu

p0 i p1 daje nam informację do którego gracza przypisana jest dana akcja. P0 to gracz po lewej stronie ekranu a gracz P1 to grac po prawej stronie.

+p0_change, +p1_change
Zmiana broni. Przykład:
bind h +p0_change
bind 2_pad +p1_change

+p0_down, +p1_down
Ruch celownikiem w dół. Przykład:
bind s +p0_down
bind down +p1_down

+p0_fire, +p1_fire
Oddanie strzału. Przykład:
bind g +p0_fire
bind 1_pad +p1_fire

+p0_jump, +p1_jump
Skok. Przykład:
bind j +p0_jump
bind 3_pad +p1_jump

+p0_left, +p1_left
Ruch w lewo. Przykład:
bind a +p0_left
bind left +p1_left

Ruch w prawo. Przykład:
bind d +p0_right
bind right +p1_right

+p0_up, +p1_up
Ruch celownika w górę. Przykład:
bind w +p0_up
bind up +p1_up

Zmienne

cl_showdebug
Ustawione na 1 wyświetla na ekranie licznik obiektów, ilość graczy i ping.Wartość domyślna: 0

cl_showfps
Licznik FPSów, czyli ilość wyśietlanych klatek na sekundę.Wartość domyślna: 1

cl_show_map_debug
Po włączneniu na mapie będą zaznaczone miejsca respawnów robaka.Wartość domyślna: 0

cl_splitscreen
Za pomocą tej zmienej możemy ustalić czy chcemy grać na dwóch na jednym komputerze, czy samemu.Wartość domyślna: 0

con_font
Określa plik graficzny z katalogu fonts który zostanie wykorzystany jako czcionka dla konsoli. Wartość domyślna: minifont

con_height
Wysokość konsoli.Wartość domyślna: 120

con_speed
Szybość rozwijania się konsoli.Wartość domyślna: 4

host
Ustawienie na 1 stawia serwer.Wartość domyślna: 0

net_check_crc
...
Wartość domyślna: ???

net_down_pps
...Wartość domyślna:

net_down_pps
...
Wartość domyślna:

net_register
...Wartość domyślna:

net_server_desc
...Wartość domyślna:

net_server_name
Nazwa naszego serwera.Wartość domyślna: Gusanos

net_server_port
Ustala port serwera.Wartość domyślna: 9898

net_set_proxy
...Wartość domyślna: ???

net_sim_lag
...Wartość domyślna:???

net_sim_loss
...Wartość domyślna: ???

net_up_limit
...Wartość domyślna: ???

p0_aim_accel, p1_aim_accel
Akceleracja dla celownika.Wartość domyślna: 0.169988

p0_aim_friction, p1_aim_friction
Tarcie dla celownika.Wartość domyślna: 0

p0_aim_speed, p1_aim_speed
Prędkość celownika.Wartość domyślna: 1.69998

p0_colour, p1_colour
Kolor robaczka wyrażany w rgb.Wartość domyślna: 100 100 255

p0_name, p1_name
Ksywa robaczka. Można także jak w przypadku tekstów ustawić sobie kolorową ksywkę[Ctrl+K a potem cyferka z zakresu od 01 do 09]Wartość domyślna: GusPlayer

p0_rope_adjust_speed, p1_rope_adjust_speed
Robi się...Wartość domyślna: 0.5

p0_team, p1_team
Team do którego będzie należał nasz robakWartość domyślna: 0

p0_viewport_follow, p1_viewport_follow
Szybkość podążania ekranu za naszym robalemWartość domyślna: 0.1

sfx_listener_distance
Zasięg słyszalności dźwięku.Wartość domyślna: 20

sfx_output_mode
Wybiera urządenie audio które jest używane do wydawania dźwięku.Wartość domyślna: auto

sfx_volume
Głośność dźwiękówWartość domyślna: 256

sv_max_respawn_time
Maksymalny czas na respawn robaka.Wartość domyślna: 0

sv_max_weapons
Maksymalna ilość broni jaką można wybrać.Wartość domyślna: 5

sv_respawn_time
Minimalny czas po jakim można się zrespawnować.Wartość domyślna: 0

sv_ninjarope_pull_force
Siła z jaką lina będzie przyciągać robaka.Wartość domyślna: 0.031

sv_ninjarope_shoot_speed
Prędkość z jaką będzie wyrzucana lina.Wartość domyślna: 2

sv_ninjarope_start_distance
Zasięg lub jak kto woli długość liny.Wartość domyślna: 249

sv_team_play
Ustala czy na serwerze ma być włączona gra drużynowa.Wartość domyślna: 0

sv_worm_acceleration
Przyspieszenie robaka na ziemi.Wartość domyślna: 0.03

sv_worm_air_acceleration_factor
Przyspieszenie robaka w powietrzu które wpływa także na kontrole lotu.Wartość domyślna: 1

sv_worm_air_friction
Tarcie powietrza oddziaływujące na robaka.Wartość domyślna: 1

sv_worm_bounce_limit
Limit odbić robaka od powierzchni.Wartość domyślna: 2

sv_worm_bounce_quotient
Współczynnik odbicia robaka od powierzchniWartość domyślna: 0.333

sv_worm_box_bottom

Wartość domyślna: 0

sv_worm_box_radius
Szerokość hitboxa, czyli powierzchni która otrzymuje obrażenia.Wartość domyślna: 2

sv_worm_box_top
Wysokość hitboxaWartość domyślna: 3

sv_worm_disable_wall_hugging
Ustawienie na 1 wyłącza efekt przytrzymywania się scian przez robaka.Wartość domyślna: 0

sv_worm_friction
Tarcie powierzchni oddziaływujące na robaka.Wartość domyślna: 0.921665

sv_worm_gravity
Grawitacja :DWartość domyślna: 0.009

sv_worm_height
Wysokość robaka.Wartość domyślna: 9

sv_worm_jump_force
Siła skoku robaka.Wartość domyślna: 0.6

sv_worm_max_climb
Maksymalna wysokość ściany w pikselach na jaką wdrapie się robak.Wartość domyślna: 4

sv_worm_max_speed
Maksymalna prędkość jaką osiągnie robal.Wartość domyślna: 0.45

sv_worm_weapon_height
Wysokość na jakiej robak będzie trzymał broń.Wartość domyślna: 5

sv_worm_width
Szerokość robaka.Wartość domyślna: 3

vid_bitdepth
Ilość kolorów jaką będzie wyświetlać gusanos.Wartość domyślna: 32

vid_clear_buffer
Wartość domyślna: 0

vid_dark_mode
Ustawienie na 1 włącza tzw. "Dark mode"
Wartość domyślna: 0

vid_distoration_aa
Robi się...Wartość domyślna: 1

vid_doubleres
W przypadku gdy nie mamy włączonego fullscreena ustawienie na 1 powiększa okienko dwukrotnie. Porównywanie tego do zmiany roździelczości jest błędem.Wartość domyślna: 0

vid_driver
Wybieramy urządzenie używane dla grafiki. Możliwe wartości: auto, directx, xdga, xdga2, xwindows. Wartość domyślna: auto

vid_filter
Wybieramy jeden z pięciu filtrów obrazu: bilinear, nofilter, nofilter2, scanlines, scanlines2. Filtry działają tylko wtedy gdy vid_doubleres jest ustawione na 1.Wartość domyślna: nofilter

vid_fullscreen
Ustawienie na 1 włącza pełny ekran.Wartość domyślna: 0

vid_hax_wormlight
Ustawienie na jeden, daje efekt emitowania światła z robaka.
Wartość domyślna: 0

vid_vsync
Robi się...Wartość domyślna: 0