Wstęp
Wraz z nadejściem gusanos 0.9 w gusanos zmienia się wszystko, cały silnik został napisany od nowa, toteż nie ujżymy starej konsoli z 081. Poniżej przedstawiam liste komend i zmiennych z których będziemy korzystać.
Komendy gry
addbotalias
connect
echo
exec
game
kick
map
rcon
rcon_password
rest
rnd_seed
say
screenshot
setaltgrchar
setchar
setconsolekey
setshiftchar
showchat
showmenu
Komendy ruchu
+p0_change, +p1_change+p0_down, +p1_down
+p0_fire, +p1_fire
+p0_jump, +p1_jump
+p0_left, +p1_left
+p0_right, +p1_right
+p0_up, +p1_up
Zmienne
cl_showdebugcl_showfps
cl_splitscreen
con_font
con_height
con_speed
host
net_check_crc
net_down_bpp
net_down_pps
net_register
net_server_desc
net_server_name
net_server_port
net_set_proxy
net_sim_lag
net_sim_loss
net_up_limit
p0_aim_accel, p1_aim_accel
p0_aim_friction, p1_aim_friction
p0_aim_speed, p1_aim_speed
p0_colour, p1_colour
p0_name, p1_name
p0_rope_adjust_speed, p1_rope_adjust_speed
p0_team, p1_team
p0_viewport_follow, p1_viewport_follow
sfx_listener_distance
sfx_output_mode
sfx_volume
sv_max_respawn_time
sv_max_weapons
sv_respawn_time
sv_ninjarope_pull_force
sv_ninjarope_shoot_speed
sv_ninjarope_start_distance
sv_team_play
sv_worm_acceleration
sv_worm_air_acceleration_factor
sv_worm_air_friction
sv_worm_bounce_limit
sv_worm_bounce_quotient
sv_worm_box_bottom
sv_worm_box_radius
sv_worm_box_top
sv_worm_disable_wall_hugging
sv_worm_friction
sv_worm_gravity
sv_worm_height
sv_worm_jump_force
sv_worm_max_climb
sv_worm_max_speed
sv_worm_weapon_height
sv_worm_width
vid_bitdepth
vid_clear_buffer
vid_dark_mode
vid_distoration_aa
vid_doubleres
vid_driver
vid_filter
vid_fullscreen
vid_hax_wormlight
vid_vsync
Komendy gry
- addbot
- Każde kolejne wpisanie tej komendy w konsoli dodaje jednego bota. Przykład:
addbot
- alias
- Przydatne w skracaniu komend, można także pod jednym aliasem ulokować kilka komend. Przykład:
alias qpa "connect 13.37.66.6"
Po wpisaniu w konsoli alias qpa podłączymy się do hosta o podanym ip.
alias rzubr "host 1;map pokol2"
Ten alias odrazu postawi serwer na mapie pokol2. - bind
- Umożliwia danemu klawiszowi przypisanie danej komendy lub akcji. Przykład:
bind g +p0_fire
Po naćiśnięciu klawisza 'g' robal odda strzał. - connect
- Komenda umożliwia podłączenie się do hosta w przypadku gdy chcemy grać w sieci/przez internet. Przykład:
connect 13.37.66.6
- echo
- Komenda wyświetla teksty które ukazują się tylko w konsoli. Przykład:
echo "nei ma pacha!1p0murzzz!11!"
- exec
- Wczytuje wszystkie dane z wywołanego przez nas pliku konfiguracyjnego. Przykład:
exec config.cfg
- game
- Komedna ułatwia życie przy zmienianiu modów. Należy podać nazwę katalogu w którym dany mod się znajduje. Mod uaktywni się dopiero po zmianie mapy. Przykład:
game 133
- kick
- Jeżeli zauważymy że któryś gracz jest za dobry można go wywalić z gry podając jego ksywkę (to może być także bot). Przy grze przez internet usuwać graczy może tylko host. Przykład:
kick Guth
- map
- Wybieramy sobie mapkę do gry spośród map które znajdują się w katalogu "maps". Przykład:
map pokol2
- rcon
- Robi się... Przykład:
rcon
- rcon_password
- Robi się... Przykład:
rcon_password
- rest
- Robi się... Przykład:
rest
- rnd_seed
- Robi się... Przykład:
rnd_seed
- say
- Umożliwia porozumiewanie się poprzez konsolę, warto pamiętać aby tekst który ma być wyświetlony ująć w cudzysłów. Aby napisać tekst na kolorowo przed słowem wciskamy ctrl+k, po czym wpisujemu numer koloru który jest liczbą dwócyfrową [od 01 do 09], a po tym jakiś tekst Przykład:
say "[CTRL+K]02Jerac, i znowu przegrałeś, jaka szkoda!11"
- screenshot
- Zapisuje skrina w formacie .png w katalogu screenshots. Przydład:
screenshot
- setaltgrchar
- Robi się... Przykład:
setaltgrchar
- setchar
- Robi się.... Przykład:
setchar
- setconsolekey
- Umożliwia zmiane klawisza odpalającego konsolę. Przykład:
serconsolekey ~
- setshiftchar
- Robi się... Przykład:
setshiftchar
- showchat
- Wywołuje okno dzięki któremu można prowadzić rozmowy. To samo co say tyle że nie trzeba przed wiadomością wpisywać say i nie trzeba wchodzić do konsoli. Przykład:
showchat
- Wywyłuje menu. Przykład:
showmenu
Komendy ruchu
p0 i p1 daje nam informację do którego gracza przypisana jest dana akcja. P0 to gracz po lewej stronie ekranu a gracz P1 to grac po prawej stronie.
- +p0_change, +p1_change
- Zmiana broni. Przykład:
bind h +p0_change
bind 2_pad +p1_change - +p0_down, +p1_down
- Ruch celownikiem w dół. Przykład:
bind s +p0_down
bind down +p1_down - +p0_fire, +p1_fire
- Oddanie strzału. Przykład:
bind g +p0_fire
bind 1_pad +p1_fire - +p0_jump, +p1_jump
- Skok. Przykład:
bind j +p0_jump
bind 3_pad +p1_jump - +p0_left, +p1_left
- Ruch w lewo. Przykład:
bind a +p0_left
bind left +p1_left - +p0_right, +p1_right
- Ruch w prawo. Przykład:
bind d +p0_right
bind right +p1_right - +p0_up, +p1_up
- Ruch celownika w górę. Przykład:
bind w +p0_up
bind up +p1_up
Zmienne
- cl_showdebug
- Ustawione na 1 wyświetla na ekranie licznik obiektów, ilość graczy i ping.
Wartość domyślna: 0
- cl_showfps
- Licznik FPSów, czyli ilość wyśietlanych klatek na sekundę.
Wartość domyślna: 1
- cl_show_map_debug
- Po włączneniu na mapie będą zaznaczone miejsca respawnów robaka.
Wartość domyślna: 0
- cl_splitscreen
- Za pomocą tej zmienej możemy ustalić czy chcemy grać na dwóch na jednym komputerze, czy samemu.
Wartość domyślna: 0
- con_font
- Określa plik graficzny z katalogu fonts który zostanie wykorzystany jako czcionka dla konsoli.
Wartość domyślna: minifont
- con_height
- Wysokość konsoli.
Wartość domyślna: 120
- con_speed
- Szybość rozwijania się konsoli.
Wartość domyślna: 4
- host
- Ustawienie na 1 stawia serwer.
Wartość domyślna: 0
- net_check_crc
- ...
Wartość domyślna: ??? - net_down_pps
- ...
Wartość domyślna:
- net_down_pps
- ...
Wartość domyślna: - net_register
- ...
Wartość domyślna:
- net_server_desc
- ...
Wartość domyślna:
- net_server_name
- Nazwa naszego serwera.
Wartość domyślna: Gusanos
- net_server_port
- Ustala port serwera.
Wartość domyślna: 9898
- net_set_proxy
- ...
Wartość domyślna: ???
- net_sim_lag
- ...
Wartość domyślna:???
- net_sim_loss
- ...
Wartość domyślna: ???
- net_up_limit
- ...
Wartość domyślna: ???
- p0_aim_accel, p1_aim_accel
- Akceleracja dla celownika.
Wartość domyślna: 0.169988
- p0_aim_friction, p1_aim_friction
- Tarcie dla celownika.
Wartość domyślna: 0
- p0_aim_speed, p1_aim_speed
- Prędkość celownika.
Wartość domyślna: 1.69998
- p0_colour, p1_colour
- Kolor robaczka wyrażany w rgb.
Wartość domyślna: 100 100 255
- p0_name, p1_name
- Ksywa robaczka. Można także jak w przypadku tekstów ustawić sobie kolorową ksywkę[Ctrl+K a potem cyferka z zakresu od 01 do 09]
Wartość domyślna: GusPlayer
- p0_rope_adjust_speed, p1_rope_adjust_speed
- Robi się...
Wartość domyślna: 0.5
- p0_team, p1_team
- Team do którego będzie należał nasz robak
Wartość domyślna: 0
- p0_viewport_follow, p1_viewport_follow
- Szybkość podążania ekranu za naszym robalem
Wartość domyślna: 0.1
- sfx_listener_distance
- Zasięg słyszalności dźwięku.
Wartość domyślna: 20
- sfx_output_mode
- Wybiera urządenie audio które jest używane do wydawania dźwięku.
Wartość domyślna: auto
- sfx_volume
- Głośność dźwięków
Wartość domyślna: 256
- sv_max_respawn_time
- Maksymalny czas na respawn robaka.
Wartość domyślna: 0
- sv_max_weapons
- Maksymalna ilość broni jaką można wybrać.
Wartość domyślna: 5
- sv_respawn_time
- Minimalny czas po jakim można się zrespawnować.
Wartość domyślna: 0
- sv_ninjarope_pull_force
- Siła z jaką lina będzie przyciągać robaka.
Wartość domyślna: 0.031
- sv_ninjarope_shoot_speed
- Prędkość z jaką będzie wyrzucana lina.
Wartość domyślna: 2
- sv_ninjarope_start_distance
- Zasięg lub jak kto woli długość liny.
Wartość domyślna: 249
- sv_team_play
- Ustala czy na serwerze ma być włączona gra drużynowa.
Wartość domyślna: 0
- sv_worm_acceleration
- Przyspieszenie robaka na ziemi.
Wartość domyślna: 0.03
- sv_worm_air_acceleration_factor
- Przyspieszenie robaka w powietrzu które wpływa także na kontrole lotu.
Wartość domyślna: 1
- sv_worm_air_friction
- Tarcie powietrza oddziaływujące na robaka.
Wartość domyślna: 1
- sv_worm_bounce_limit
- Limit odbić robaka od powierzchni.
Wartość domyślna: 2
- sv_worm_bounce_quotient
- Współczynnik odbicia robaka od powierzchni
Wartość domyślna: 0.333
- sv_worm_box_bottom
Wartość domyślna: 0- sv_worm_box_radius
- Szerokość hitboxa, czyli powierzchni która otrzymuje obrażenia.
Wartość domyślna: 2
- sv_worm_box_top
- Wysokość hitboxa
Wartość domyślna: 3
- sv_worm_disable_wall_hugging
- Ustawienie na 1 wyłącza efekt przytrzymywania się scian przez robaka.
Wartość domyślna: 0
- sv_worm_friction
- Tarcie powierzchni oddziaływujące na robaka.
Wartość domyślna: 0.921665
- sv_worm_gravity
- Grawitacja :D
Wartość domyślna: 0.009
- sv_worm_height
- Wysokość robaka.
Wartość domyślna: 9
- sv_worm_jump_force
- Siła skoku robaka.
Wartość domyślna: 0.6
- sv_worm_max_climb
- Maksymalna wysokość ściany w pikselach na jaką wdrapie się robak.
Wartość domyślna: 4
- sv_worm_max_speed
- Maksymalna prędkość jaką osiągnie robal.
Wartość domyślna: 0.45
- sv_worm_weapon_height
- Wysokość na jakiej robak będzie trzymał broń.
Wartość domyślna: 5
- sv_worm_width
- Szerokość robaka.
Wartość domyślna: 3
- vid_bitdepth
- Ilość kolorów jaką będzie wyświetlać gusanos.
Wartość domyślna: 32
- vid_clear_buffer
Wartość domyślna: 0
- vid_dark_mode
- Ustawienie na 1 włącza tzw. "Dark mode"
Wartość domyślna: 0 - vid_distoration_aa
- Robi się...
Wartość domyślna: 1
- vid_doubleres
- W przypadku gdy nie mamy włączonego fullscreena ustawienie na 1 powiększa okienko dwukrotnie. Porównywanie tego do zmiany roździelczości jest błędem.
Wartość domyślna: 0
- vid_driver
- Wybieramy urządzenie używane dla grafiki. Możliwe wartości: auto, directx, xdga, xdga2, xwindows.
Wartość domyślna: auto
- vid_filter
- Wybieramy jeden z pięciu filtrów obrazu: bilinear, nofilter, nofilter2, scanlines, scanlines2. Filtry działają tylko wtedy gdy vid_doubleres jest ustawione na 1.
Wartość domyślna: nofilter
- vid_fullscreen
- Ustawienie na 1 włącza pełny ekran.
Wartość domyślna: 0
- vid_hax_wormlight
- Ustawienie na jeden, daje efekt emitowania światła z robaka.
Wartość domyślna: 0
- vid_vsync
- Robi się...
Wartość domyślna: 0