Podstawowe komendy konsoli dla Gusanos 0.8.1
 

Wstęp

Gusanos w wersji 0-8-1 nie posiada menu, a wszystkie polecenia wydajemy z konsoli, którą możemy wywołać w każdej chwili wciskając tyldę - "~".

Podstawowe komendy

Stawianie serwera: Aby hostować, zarówno na LANie jak i w otwartej grze prze internet, używamy komendy host 1. W dodatku możesz stawiać grę na innej mapie niż domyślna, wpisując po komendzie host 1 komende na załadowanie innej mapy np. KDE, w tym wypadku będzie to wyglądało tak:

host 1
map kde

W momencie, gdy chcesz założyć grę drużynową, musisz wpisać teamplay 1 przed określeniem mapy.

Dołączanie do gry

Aby dołączyć do jakiejś gry, po prostu używamy prostej komendy "connect". Na przykład connect 192.168.0.1:9898. Szkielet w każdym razie wygląda tak - connect IP:PORT. 9898 jest ustawiony jako port domyślny dla gusanos. Wpisywanie portu jest raczej opcjonalne.

Splitscreen

W domyślnym Gusanos występuje splitscreen pozwalający każdemu komputerowi korzystanie z dwóch slotów podczas gry przez internet, przy czym każdy gracz jest niezależny. Aby zablokować podzielony ekran (Tylko w przypadku, gdy chcemy grać jednym graczem) musimy wpisać w konsoli splitscreen 0 (splitscreen 1 spowoduje ponowne przywrócenie podziałki.) Aby hostować grę bez podzielonego ekranu na mapie KDE musimy więc wpisać następujące komendy:

splitscreen 0
host 1
map kde

p1 i p0

p0 to lewy gracz, a p1 to prawy gracz. Każda komenda odnosząca się do określonego zawodnika musi być poprzedzona poprzez p0 albo p1. W przypadku gdy splitscreen jest ustawiony na 0 (splitscreen 0) - gramy jednym zawodnikiem - musimy ustawić klawisze dla p0, nawet jeśli wcześniej graliśmy p1 (z włączonym splitscreenem) Przykład:

bind left p0_left
bind up p0_up
bind down p0_down
bind right p0_right
bind backslash p0_fire
bind quote p0_jump
bind colon p0_change
bind l p0_reload

A tutaj lista przycisków z jakich możemy skorzystać przy ustalaniu sterowania dla gracza: A,B,C,D,E,F,G,H,I,J,K,L,M, N,O,P,Q,R,S,T,U,V,W,X,Y,Z, 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9, 0_PAD,1_PAD,2_PAD,3_PAD,4_PAD,5_PAD, 6_PAD,7_PAD,8_PAD,9_PAD, F1,F2,F3,F4,F5,F6,F7,F8,F9,F10,F11,F12, ESC, TILDE, MINUS, EQUALS, BACKSPACE, TAB, OPENBRACE, CLOSEBRACE, ENTER, COLON, QUOTE, BACKSLASH, BACKSLASH2, COMMA, STOP, SLASH, SPACE, INSERT, DEL, HOME, END, PGUP, PGDN, LEFT, RIGHT, UP, DOWN, SLASH_PAD, ASTERISK, MINUS_PAD, PLUS_PAD, DEL_PAD, ENTER_PAD, PRTSCR, PAUSE, ABNT_C1, YEN, KANA, CONVERT, NOCONVERT, AT, CIRCUMFLEX, COLON2, MODIFIERS, LSHIFT, RSHIFT, LCONTROL, RCONTROL, ALT, ALTGR, LWIN, RWIN, MENU, SCRLOCK, NUMLOCK, CAPSLOCK, MAX

Podobnie postępujemy w momencie, gdy chcemy zmienić ksywkę - poprzez komendę p0_nick ksywka, oraz kolor - p0_color 255,255,255 (w systemie RGB). W tym przypadku nasz robak będzie biały. W przypadku gdy gramy drużynowo, użyjemy komendy p0_team 0. Team 0 to pierwsza drużyna.

Pliki .cfg

Nauczyliśmy się, jak wprowadzać podstawowe komendy w konsoli, jesteśmy gotowi więc, aby wykorzystać je w plikach. Wszystkie powyższe komendy możemy wprowadzić ręcznie - w konsoli, jednakże w pliku .cfg możemy zrobić to szybciej i sprawniej.

Plik .cfg

Plik .cfg jest prostym dokumentem tekstowym. Zawiera w sobie tekst - polecenia, który może zostać wywołany za pomocą konsoli jedną prostą komendą. Jak to działa? w folderze "gusanos/default" znajduje się plik "autoexec.cfg", określający rzeczy takie jak sterowanie dla naszego robaka. Możemy go zmieniać za każdym razem, albo też utworzyć nowy, pod nazwą np. "jerz.cfg", a wtedy wystarczy, że podczas gry w konsoli wpiszemy exec jerz.cfg i będziemy mogli się cieszyć naszymi ustawieniami, nie ingerując wcale w te domyślne.

Tryb makro: Odkąd zaczęliśmy grać w trybie bez podzelonego ekranu, warto stworzyć coś takiego jak makro. Aby było nam w życiu łatwiej, utworzymy dwa pliki .cfg. Pierwszy będzie odpowiedzialny za hostowanie, a drugi określi zachowanie, kolor skóry i inne takie ważne rzeczy dla naszego zawodnika. Utwórz więc zwykły dokument tekstowy w notatniku na przykład, a następnie wprowadź do niego takie dane:

splitscreen 0 host 1 map kde

Nazwij plik "kde.cfg". W tym momencie stajemy się hostem na mapie KDE bez podzielonego ekranu. Komendy powinny być w takiej kolejności jak wyżej - Informacja o podzielonym ekranie pierwsza, hostowanie drugie, a na końcu informacja o mapie. Kiedy przywołamy tenże plik w czasie gry poprzez konsolę (exec kde.cfg), naszym oczom ukaże się jedno okno z wyborem broni i możemy zacząć grę. Jednakże, jeśli rozpoczniemy ją w tym momencie, ujrzymy iż nasz robak ma ksywkę worm/player i jest niebieski, poza tym mamy źle skonfigurowane sterowanie... W tym momencie z pomocą nadchodzi drugi plik .cfg. Załóżmy, że nasza ksywka to jerz. Utwórzmy nowy plik .cfg i nazwijmy go "jerz.cfg". Zwykle mamy zielony kolor i gramy po prawej stronie klawiatury (p1). Przyciski są ustawione źle, ponieważ przy grze hostowanej konfiguracja pobierana jest od p0. Dodajmy takich kilka linijek do naszego pliku:

p0_color 0,255,0
p0_nick jerz
p0_team 1
bind left p0_left
bind up p0_up
bind down p0_down
bind right p0_right
bind m p0_fire
bind n p0_jump
bind b p0_change
bind k p0_reload

Teraz plik ten może zostać wykonany poprzez komendę exec jerz.cfg. W tym momencie możemy już normalnie grać, jest jednakże prostrzy sposób, aby do tego wszystkiego dojść. Otwórzmy ponownie plik kde.cfg dopiszmy na koniec komende exec jerz.cfg. W tym momencie po wykonaniu pliku kde.cfg gra od razu załaduje nasz profil - jerz.cfg

Mamy teraz dwa pliki .cfg:

kde.cfg

splitscreen 0
host 1
map kde
exec roger.cfg

roger.cfg

p0_color 255,0,0
p0_nick jerz
p0_team 1
bind left p0_left
bind up p0_up
bind down p0_down
bind right p0_right
bind m p0_fire
bind n p0_jump
bind b p0_change
bind k p0_reload

Zamiast wpisywać teraz w konsoli zastępy komend, co zajęłoby całe nasze kilka minut, możemy odpalić wszystko za pomocą jednej komendy - exec kde.cfg Wskazówka! Nie musimy nazywać pliku z rozszerzeniem. Zamiast nazywać plik jerz.cfg możesz po prostu nazwać go jerz, i użyć komendy exec jerz do wykonania go. Krótsze nazwy są łatwiejsze do wpisania, nie?

Dodatkowe komendy z objaśnieniem

bind
Używając komendy takiej jak bind m p0_fire ustawimy przycisk strzału dla p0 na "m"
p0_team
Ta komenda pozwala wybrać Ci, do której drużyny należysz
quit
Możemy zrobić to ręcznie (quit w konsoli), ale możemy również zbindować sobie wyjście z gry na esc na przykład. W tym celu wpiszemy bind esc quit. Każdy przycisk może być w tym celu użyty
chat
bind t chat pozwala otworzyć czat w momencie kiedy wciśniesz przycisk "t"
flashlight
Aby włączyć latarkę, wpisz w konsoli flashlight 1. Poza tym, że ładnie wygląda, jest raczej bezużyteczna, ale cóż... ;)

Główny plik cfg

autoexec.cfg

Plik autoexec.cfg znajdujący się w folderze default jest plikiem .cfg, który odpala się automatycznie po włączeniu gry. W nim znajdziesz ustawienia klawiszy dla obu graczy, oraz czata i klawisza odpowiedzialnego za wyłączenie gry.

mod.cfg

Ten plik określa specjalne zmiany w modzie, który wybierasz do gry. Zawiera dane o fizyce gry. komendy w tym pliku mogą być zmieniane podczas trwania gry. Jedną z komend w pliku mod.cfg jest GRAVITY. Możesz zmieniać grawitację podczas rozgrywki poprzez wpisanie gravity 5000. Tak ogromna zmiana spowoduje zmiażdżenie ciebie, nawet w momencie gdy będziesz stał na ziemi. Aby powrócić do normalnej grwitacji musisz wpisać gravity 15 i wszystko wróci do normy. Możesz również wpisać złą wartość (czyli np. różne znaki niecyfrzaste). Upoważniony do takich zmian jest tylko HOST, jednakże efekty odczują wszyscy grający :>.